Хочеться одразу сказати батькам: буде важко, дуже … Але ж ми це робимо задля того, щоб наша дитина (най-найкраща) мала змогу жити повноціннимжиттям, спілкуватися з однолітками. Ми просто зобов’язані зробити все можливе,а іноді й неможливе. Що ми і робимо кожного дня!

Втрата слуху у ранньому віці впливає на перебіг психічного розвитку дитини і призводить до виникнення низки інших порушень. Насамперед, порушення слуху негативно позначається на розвитку мовлення дитини, перешкоджає нормальному формуванню словесного мислення, порушує процеси пізнання довкілля.У батьків, зазвичай, виникають сумніви щодо стану слуху у дитини, якщо вона не реагує на звуки іграшок, радіоприймача, телевізора, не озирається, коли її кличуть і вчасно не навчається говорити. Втім, досить часто, батьки довго не помічають ознак порушення слуху. Адже, навіть при втраті слуху, дитина реагує на гучний стук, повертається, коли на підлогу впав важкий предмет, відчуває кроки, коли не бачить того, хто йде. Всі ці звуки супроводжуються досить сильною вібрацією. Саме її і сприймає дитина, але не через органи слуху, а переважно через м’язи і кісткову тканину. Реакція дитини на вібрації може стати причиною помилкового висновку батьків про збереженість слуху, що й затримує їх звернення до спеціаліста.

Щоб переконатися у тому, що дитина добре чує – потрібне спеціальне обстеження. Проводити його і робити висновок про стан слуху може тільки спеціаліст.

Коли потрібно перевіряти слух дитини?При виникненні підозри про порушення слуху у малюка батькам слід негайно звернутися за консультацією до міського/обласного сурдологічного кабінету, чи до лікаря отоларинголога, де спеціалісти зможуть виявити у порушення слухової функції, що дасть змогу надати відповідне навчання у найбільш сприятливий період розвитку.Дуже важливо якомога раніше виявити у немовляти порушення слуху, щоб вже в перші місяці життя розпочати цілеспрямовано допомагати дитині розвиватися.

Як допомогти почути світ?На сучасному етапі розвитку науки і техніки відбулися прогресивні зміни в галузі реабілітації дітей з порушеннями слуху. З’явилися об’єктивні методи діагностики, які дають змогу виявити порушення слуху у новонароджених малюків; створено високоефективні цифрові слухові апарати; розроблено технології слухопротезування дітей раннього віку; широко застосовується метод кохлеарної імплантації, який забезпечує людям зі значною втратою слуху можливість чути; впроваджуються у практику новітні педагогічні методи реабілітації дітей раннього віку зі зниженим слухом та глухих.

Як спілкуватися з дитиною?Правильно організоване спілкування має надзвичайно великий навчальний і виховний потенціал. Спілкування – безцінне джерело мовленнєвого розвитку дитини з порушенням слуху. Щоб ним скористатися важливо пам’ятати, що:

1. Щоб розвивалося словесне мовлення дитини з порушенням слуху, з нею необхідно постійно спілкуватися.

2. Словесне мовлення дитини потрібно формувати під час спілкування у спільній діяльності: під час виконання побутових дій, режимних моментів, малювання, ліплення, конструювання, гри.

Говорити з малюком потрібно:

•однією літературною словесною мовою (не змішувати українську і російську, діалектну);

•у нормальному темпі, не поспішаючи, але й не уповільнювати, не розтягувати мовлення штучно;

• при достатньому освітленні;

•голосом нормальної сили (на відстані можливо дещо гучніше);

•чітко промовляти, не „ковтати” закінчення;

•дотримуватися правильних інтонацій;

•не відвертатися;

•не робити зайвих рухів, які можуть відвернути увагу;

•емоційно заохочувати дитину до спілкування.

Де навчати дитину?У нашій країні для дітей з порушеннями слуху існують спеціальні дошкільні заклади та спеціальні групи при загальноосвітніх дитячих садочках. Сурдопедагоги і вихователі цих установ допомагають малюкам опанувати словесне мовлення, набути знань про навколишній світ, навчають їх читати, писати, лічити. Такі заклади обладнані звукопідсилювальною апаратурою та іншими спеціальними технічними засобами, які допомагають у навчанні дітей. Крім традиційних, проводяться додаткові заняття з розвитку слухового сприймання, формування вимови та розвитку мовлення.

В останні роки у всьому світі дедалі більшої популярності набуває навчання і виховання дітей з порушеннями слуху разом з їхніми ровесниками із збереженим слухом (інклюзивне навчання). Така форма навчання запроваджується і в нашій країні. В інклюзивних закладах надається весь спектр спеціальних послуг, необхідних дитині з порушенням слуху: проводяться додаткові корекційні заняття, використовується звукопідсилювальна апаратура та технічні засоби, які допомагають опанувати словесне мовлення, працюють відповідні спеціалісти, педагоги обізнані у питаннях особливостей розвитку і навчання дітей з порушеннями. Безперечною перевагою такого навчання є можливість перебувати у звичайному середовищі, спілкуватися з однолітками, незалежно від того порушений чи збережений їхній слух.

Спеціальну допомогу дитині з порушенням слуху надають у таких закладах:

1) спеціальних дитячих яслах-садочках;

2) спеціальних групах при загальноосвітніх яслах-садочка;.

3) реабілітаційних центра;.

4) інклюзивних закладах.

Де б не перебувала дитина, вона потребує допомоги спеціалістів і батьків.

Кiлькiсть переглядiв: 549

Коментарi

Для того, щоб залишити коментар на сайті, залогіньтеся або зареєструйтеся, будь ласка.